Att lyckas med marknadsföring i sociala media är inget som kommer av sig självt. Många hävdar att sociala medier inte fungerar; och till viss del har de rätt. Sociala medier kan inte fungera av sig självt, du måste få det att fungera.

De som arbetar med sociala medier måste ställa sig själv frågan om varför just deras organisation behöver en närvaro i sociala medier. Oavsett om det är ett stort eller litet företag måste man först skapa en strategi för varför, var och hur man vill finnas på sociala medier.

Skulle du som marknadsförare dela ut kuponger via tv-reklam, lägga upp personliga bilder på LinkedIn eller publicera bilder på din produktkatalog på Facebook eller Twitter? Förhoppningsvis är svaret nej! Du vet hur man använder traditionella medier och marknadsföringsinsatser på rätt sätt och detsamma gäller för marknadsföring på sociala medier – använd sunt förnuft!

En tydlig strategi är A och O

Hindret är inte den sociala plattformen i sig utan varför, var och hur du använder den. Vem kommer du att nå och med vilket meddelande? Varför kommer du att nå dem och vad hoppas du på att de får av att interagera med ditt företag via sociala medier?

Alla dessa frågor kan också tillämpas på ditt företags webbplats. Om du har valt att leda intressenter till en viss sida via dina sociala medier måste de få något i gengäld för att besöka denna; till exempel en gratis infographic eller en guide som kan erbjuda något av värde för dem.

Vad gör det för mig och vad gör det för dig?

Det är viktigt att sätta upp specifika mål innan du börjar. Om ditt mål är att skapa intresse för dina inlägg på webbplatsen måste du marknadsföra dem. Ett bra sätt att få trafik till din webbplats är genom att marknadsföra dessa inlägg via sociala medier.

Man kan dela upp målen i två typer; hårda mål och mjuka mål. Ett hårt mål är till exempel när en potentiell kund får ett gratis prov av en produkt eller delar sina kontaktuppgifter. En bilhandlare säljer inte en bil på Facebook eller Twitter, men vanligtvis används inlägg och annonser på nätet för att driva människor till en webbplats där de sedan kan uppmuntras till en mötesbokning eller testkörning.

Några exempel på mjuka mål är när kunder registrerar sig för ett nyhetsbrev, laddar ner en guide, beställer en katalog, eller tillbringar lite tid på din webbplats för att läsa innehåll eller läsa företagets blogg.

Även om de senare målen främst är menade att bygga upp ett varumärke och oftast inte leder direkt till en försäljning, så har alla mål som syfte att nå din publik.

Organisk kontakt

Företag kan publicera inlägg från fans och följare för att nå dem organiskt. Organisk kontakt kan beskrivas som att nå ut till människor utan att behöva betala för det. Sociala medier kan ge många detaljer om dina kunder och man kan i allmänhet använda följande kategorier för att dela upp dem:

  • Demografi
  • Geografi
  • Intressen
  • Anpassade målgrupper
  • Retargeting 
  • Dubbelgångare
  • Vänners vänner

En exempelmätning skulle kunna inkludera ett fokus på människor i Stockholmsområdet som är mellan 25 och 55 år och har intresse av resor, fotboll, mode, affärer, redovisning och inredning.

Om Författaren

Lämna ett Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *