Att faktiskt byta om från pyjamasen är steg nummer ett, men det finns så mycket mer du kan göra för att hålla dig pigg, frisk och motiverad även när du jobbar hemifrån. Här nedan listar vi 10 smarta tips för dig som jobbar hemifrån.

Att jobba hemifrån: trend eller framtid?

I dessa tider så har antalet människor som jobbar hemifrån ökat markant, men det är en trend som redan innan Covid-19 virusets framfart hade börjat få fäste hos en mängd organisationer och företag. 

Ny teknik har gjort det möjligt för företag att erbjuda sina anställda flexibiliteten att jobba hemifrån, något som i förlängningen också har inneburit att företag kan fortsätta jobba effektivt och säkert även mitt i en global kris. 

Investera i ett höj- och sänkbart skrivbord

Om du planerar att jobba hemifrån mycket så är detta ett superbra tips. Att kunna skifta mellan att sitta ned och stå upp medan du jobbar hjälper till att förhindra smärta i ländrygg och höfter och det uppmuntrar också till att röra sig mer under arbetsdagen.  

Ta möten på språng när du kan

Om du har ett telefonsamtal eller möte som du inte behöver vara framför en dator för att delta i, plocka upp mobilen eller sina Bluetooth-hörlurar och gå ut! Det är bra både för dina muskler och ditt hjärta, men också för ditt allmänna välbefinnande. Det är dessutom en bra ursäkt för att sträcka på benen och få lite frisk luft.

Måltider och mellanmål

Det är lätt att hamna i scenariot “Jag har inget att äta” när man jobbar hemma, och att bara få i sig en proteinbar eller skräpmat i form av chips eller kakor är inte optimalt för produktiviteten. Det innebär förstås inte att du måste ställa dig och laga avancerade måltider till lunch, men att göra till en vana att ha kylskåpet fyllt med färsk frukt, redan uppskurna grönsaker, hårdkokta ägg och färdiglagade proteiner som t.ex. kycklingbröst kan göra all skillnad i världen. Det är enklare att bara slänga ihop något när allt redan är förberett och en riktig måltid kommer garanterat ge dig mer energi till att vara produktiv under resten av dagen!

Tänk ROWE

ROWE står för “results-only work environment” och innebär att man inte spårar timmar utan enbart resultat. Det gör enkelt att chefers oro över de anställdas produktivitet kan elimineras då det enda man behöver bry sig om är att mål nås och resultat levereras, tiden vid skrivbordet är inte lika viktigt.

Det går att blanda jobb och privatliv

Många känner kanske ett behov av att skilja på sitt jobb och sitt privatliv, men det är egentligen inte så viktigt. Istället för att tvinga sig själv till att vara produktiv när man inte är det, eller att försöka koppla av när tankarna och produktiviteten egentligen är på högvarv så rekommenderar många med erfarenhet av att jobba hemma att man istället anpassar sitt arbete efter sin egen produktionsnivå. Du behöver inte känna dig skyldig för den där gången du gick upp 3 på morgonen för att dokumentera något bara för att du kände dig extra produktiv då. På samma vis behöver du heller inte känna dig skyldig för att du dagen därpå tog en långpromenad i skogen istället för att sätta dig vid datorn direkt på morgonen. Om du kan applicera det tankesättet så kommer du känna dig både mer produktiv och lyckligare. 

Välj din teknik med strategi

Att arbeta hemma kan många gånger innebära att jobbet överlappar med andra familjemedlemmars aktiviteter och schema och därför kan det vara en bra idé att ha flera enheter tillgängliga med alla de appar och program du behöver för ditt arbete. Det hjälper dig att vara flexibel och kunna flytta dig om det behövs. För mer komplicerat och kreativt arbete kan det t.ex. vara en idé att koppla ihop din laptop till en större bildskärm för att enklare kunna navigera mellan videokonferenser, projektledning och whiteboarding. Förlita dig på din smartphone eller surfplatta för kortare, snabba meddelanden med andra kollegor. 

Ha kul med dina kollegor

Glöm inte att ha kul! Precis som i en riktig kontorsmiljö kan du skämta och skoja med dina kollegor över chattprogram och mail. Även om du inte kommer träffa dem i fikarummet för att prata om vad ni gjort i helgen så kan det mesta göras ungefär likadant virtuellt. Att bygga upp en relation med dina kollegor kommer göra arbetsdagen mycket trevligare även om ni alla sitter långt ifrån varandra. 

Pendlingstid = vilotid

Beräkna ungefär hur lång tid du spenderar på att pendla till och från jobbet och dedikera samma tid till vila. Istället för att starta dagen med stressen det innebär att behöva komma någonstans i tid så kan du investera samma tid i en avkopplande morgonritual eller i att på ett mjukt sätt avsluta arbetsdagen. 

Hantera distraktioner

Vilka distraktioner har du omkring dig? I dessa tider är det kanske inte ovanligt att barnen är hemma samtidigt och deras buller och stök kan enkelt bli ett problem. Testa att sätta upp ett schema så din familj vet när du jobbar och ge tider för pauser då du t.ex. ska äta lunch. Med barn är det givetvis inte alltid det lättaste, men det kan ändå vara ett verktyg för att få arbeta utan att hela tiden bli störd. Andra distraktioner kan lösas på liknande vis. Sociala medier? Ladda ned en app som blockerar användandet av sociala medier under en viss tid. Hungrig? Bestäm fasta tider för lunch och mellanmål. Tvätt att vika? Planera in sysslor före och efter jobbet och bestäm ungefär hur lång tid dessa uppgifter får ta. 

Att arbeta hemifrån erbjuder flexibilitet, frihet och möjligheter för dig att skapa hälsosamma vanor medan du förblir produktiv, men glöm inte bort att komma ut! Ta promenader, träffa vänner och se till att äta middag med din familj.

Om Författaren

Lämna ett Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *