Foto: Region Stockholm/Sweco

I Nacka vibrerar marken av sprängningsarbeten för nya tunnelbanan. Den blåa linjen ska förlängas österut från Kungsträdgården till Sofia, Hammarbykanal och Nackastationerna Sickla, Järla och Nacka. Samtliga stationer ska gå under jord. Från station Sofia kommer även en avstickare gå via Gullmarsplan vidare till den nya stationen Slakthusområdet och sedan till Sockenplan, som i dag ligger på den gröna linjen mot Hagsätra. Byggtiden är beräknad till 10 år och trafikstarten planeras till 2030.

På andra sidan blåa linjen, från Akalla, kommer en ny sträckning med två nya stationer att byggas till Barkabystaden och Barkaby.

Dessutom byggs en gul linje från station Odenplan, via Hagastaden och Södra Hagalund, till Arenastaden. Den gula linjen beräknas ta 8 år att bygga.

De fyra kommunerna som är inblandade i det nya tunnelbanebygget – Stockholm, Solna, Nacka och Järfälla kan påverkas nu när prislappen för hela bygget blivit dyrare än beräknat.

Fortsättning på befintligt nät

Stockholms tunnelbanenät byggdes i olika etapper från 1930-talet fram till 1977. Det var Kungsträdgårdens station som var sist på plats, och när det sista spadtaget togs hade man redan då en tanke på en förlängning. Under Blasieholmen sprängde man stickspår, och det är de som nu ska byggas ut till förbindelsen mot Nacka, och avstickaren som ska gå parallellt med den gröna linjen under Södermalm.

Först byggs arbetstunnlar

Det första steget för den nya tunnelbanesträckningen är tre arbetstunnlar. Bara att bygga dem beräknas ta 1,5-2 år. Till en början sker sprängningarna ytligt och på fasta tider. Ju längre arbetet fortskrider desto längre in i berget sker sprängningarna och då kan de ske vid olika tidpunkter. Boenden i närområden kommer då inte heller att märka av sprängningarna i lika stor omfattning. Arbetstunnlarna är ett första steg för att sedan kunna bygga spårtunnlar och stationer.

Dyrare än väntat

Kostnaderna för den nya tunnelbanan förväntas landa på 32 miljarder kronor, dyrare än den tänkta prislappen på 23 miljarder. Anledning till kostnadsökningen är bland annat nya säkerhetskrav, miljöaspekter där mängden vatten som får läcka ut har begränsats och att planeringen har dragit ut på tiden.

Hur långa är sträckorna?

Sträckan Akalla och Barkaby kommer att bli cirka 4 kilometer lång och ligga mellan 20 och 30 meter under markytan. Den blåa linjen till Södermalm, Nacka och Söderort kommer att bli totalt 11,5 kilometer lång, varav 4,1 kilometer på Södermalm. Även den delen av tunnelbaneutbyggnaden kommer att byggas helt under jord. Utbyggnaden på den gula linjen kommer att ha en spårlängd på drygt 4 kilometer.

Så lång tid kommer resan att ta

När den nya tunnelbanesträckningen mellan Kungsträdgården och Nacka är klar kommer resan mellan Nacka och T-centralen att ta 12 minuter. Från Gullmarsplan till Arenastaden kommer man att kunna ta sig på 20 minuter, och restiden mellan Kista och Barkaby förväntas bli 9 minuter.

Om Författaren

Lämna ett Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *